Wednesday, August 31, 2011

SALAM KEMERDEKAAN !


Assalamualaikum wb dan Salam 1Malaysia.

Merdeka, Merdeka , Merdeka.

1. Alhamdulillah bersyukur kita di atas nikmat kurniaan Ilahi apabila sekali lagi kita diberi peluang untuk menyambut lalu meraikan hari ulangtahun kemerdekaan ke 54 negara.

2. Namun di dalam menelusuri arus pendewasaan kemerdekaan, masyarakat kita kerap kali diuji dengan pelbagai cabaran mendatang. 

3.Hari ini  pendewasaan kemerdekaan kita tidak lagi berhadapan dengan proses tumpah darah mahupun mengangkat senjata, sebaliknya rakyat malaysia diuji dengan pelbagai ide halus anasir propaganda yang sengaja cuba mencetuskan resah rakyat terhadap makna kemerdekaaan.

4. Pengertian dan sejarah kemerdekaan cuba dirosak racun dengan cucukan pelbagai dakyah sempit dan fakta songsang pensejarahan.

5.Pengertian semangat dalam sejarah ke arah kemerdekaan,proses kemerdekaan, institusi dan individu sebelum dan pasca merdeka hatta perlembagaan yang wujud selepas kita mencapai kemerdekaan cuba disongsang kan fakta demi meraih populariti politik.

6. Hak dan fakta sebenar kemerdekaan digodak. Isinya dimanipulasi, jalinan kesan hasil kemerdekaan dikocak hanya kerana mahu menyempitkan pemikiran rakyat akan makna roh kemerdekaan.

7. Kita wajib pertahankan erti dan fakta kemerdekaan yang sudah tersedia termaktub sejarah pembinaan sebuah negara bangsa. 

8.Ya memang benar di dalam menelusuri arus kematangan demokrasi yang mengizinkan kita punyai pelbagai pandangan dan perbezaan pendapat, namun ia sama sekali tidak mengizinkan kita untuk lupa pada persetujuan asas semangat negara bangsa. Asas kenegaraan 54 tahun ini jangan sama sekali kita lupakan.

9. Bangkitlah kita wahai anak malaysia, raikan kemerdekaan ini dengan jiwa dan roh anak merdeka. Pengorbanan pejuang kemerdekaan terdahulu harus dijadikan asas kekuatan roh kita dan ia wajib dipasakkan pula dengan pengertian yang cukup luar biasa 5 prinsip rukunegara.

Salam Kemerdekaan Ke 54 Negara Tercinta.

No comments:

Post a Comment