Thursday, September 29, 2011

BAJET 2012 : RENCANA SAYA DI BERITA HARIAN.


Assalamualaikum wb dan Salam 1Malaysia.

1. Petikan kenyataan dan pandangan saya tentang Bajet 2012 telah disiarkan di dalam akhbar Berita Harian semalam.

2. Beberapa intipati penting tentang pandangan saya termasuk ;

a) Keperihatinan kerajaan terhadap kakitangan awam sebelum aidilfitri yang lepas dimana pemberian bonus setengah bulan gaji dan minimum RM500 sedikit sebanyak telah mengurangkan bebanan kakitangan awam dalam menyambut aidilfitri.

b) Kerajaan memandang serius peningkatan kos sara hidup. Oleh itu perlaksanaan Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang antaranya cuba meningkatkan pendapatan isi rumah,mengurangkan kemiskinan,peningkatan insfrastruktur asas,pendidikan dan lain lain sedang dilakukan bagi mengimbangi peningkatan kos kehidupan.

c) Kenaikan harga barang wajib dikawal. Oleh itu,pengenalan kedai 1Malaysia yang menawarkan harga yang lebih rendah kepada rakyat golongan pertengahan di bandar adalah satu tindakan yang cukup baik yang dilakukan oleh kerajaan terhadap golongan ini.

d) Saya mengharapkan agar konsep kedai seperti ini dapat diperluaskan lagi ke beberapa bandar-bandar utama di seluruh negara.

e) Harapan saya tentang Bajet 2012. Tahun lalu kerajaan membelanjakan hampir RM212 billion dalam Bajet yang diumumkan.  Moga Bajet 2012 lebih bersifat inklusif dan mesra rakyat.

1 comment:

  1. Tuan,
    Fokus PM kali ini perlu pada isu perumahan - bina lebih byk rumah mampu milik (bukan flat)pada harga lebih kompetitif tapi lengkap di bandar: mungkin PM perlu satu entiti utk ini, bantu kumpulan miskin tegar, kumpulan pendapatan bawah RM3k sebulan, bantu persediaan ibubapa utk persekolahan 2012, kawalan harga barang, disamping 'liberalise' konsep kedai 1Malaysia dlm berniaga cara i.e. jual barang IMalaysia di tempat2 tumpuan masyarakat - e.g. stesyen minyak, unit bergerak IMalaysia, kedai 2 runcit terpilih???

    Wallahu'alam

    Abhabs

    ReplyDelete