Friday, September 28, 2012

BAJET 2013 : KENYATAAN MEDIA.



Belanjawan 2013 yang akan dibentangkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak petang ini diharapkan meneruskan dasar afirmatif yang beliau telah perkenalkan sejak tiga tahun lepas. Belanjawan itu akan lebih kepada "pengembangan sedikit tetapi lebih berhemat" bagi memastikan perkembangan sosial yang mampan, selain mengamalkan pengurusan kewangan yang berhemah.

Walaupun ada pihak yang akan cenderung melabelkan Belanjawan 2013 sebagai "belanjawan pilihan raya" tetapi harus diingat bahawa usaha memperbaiki kehidupan rakyat telah menjadi seruan lantang Najib sejak memegang jawatan pada April 2009 dan ianya adalah seiring dengan prinsip "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

Saya mengharapkan Belanjawan 2013 ini akan dapat menangani kebimbangan para pembayar cukai kelas pertengahan bandar yang pendapatan antara RM5,000 dan RM10,000 sebulan kerana sebelum ini Belanjawan negara lebih tertumpu kepada kemiskinan luar bandar. Namun begitu, langkah untuk memastikan kesejahteraan komuniti secara keseluruhannya termasuk penduduk luar bandar, wanita, belia, kakitangan awam dan perniagaan haruslah diberikan perhatian yg berterusan agar kesinambungan dasar bagi merancakkan ekonomi domestik, yang telah menyaksikan pertumbuhan yang agak menggalakkan tahun ini berterusan.

Pelaksanaan beberapa projek di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) turut memberikan banyak rangsangan kepada ekonomi tempatan dan kerajaan juga dijangka memperhebatkan lagi insentif untuk pasaran modal sebagai pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi negara. Kajian semula industri automotif negara juga haruslah diberikan perhatian kerana lebih 500,000 rakyat yang dikaitkan dengan industri itu berhadapan dengan risiko. 

Akhir sekali diharapkan Kerajaan terus kekal komited untuk terus menurunkan defisit fiskal kepada sekitar 4.0 peratus pada 2013 daripada 4.5 peratus pada 2012 dan 3.0 peratus menjelang 2015.

Semoga Belanjawan 2013 ini dapat memberikan manafaat kepada semua golongan masyarakat di Malaysia.

Tahniah Kerajaan Malaysia & Tahniah YAB Dato Seri Najib Tun Razak.

1 comment: