Tuesday, March 5, 2013

TIAN CHUA JANGAN CABUT LARI !



KUALA LUMPUR 4 Mac - UMNO sudah memulakan tindakan undang-undang terhadap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua atas kenyataan berunsur fitnah beliau yang mengaitkan parti itu dengan insiden pencerobohan kumpulan bersenjata dari Filipina di Lahad Datu, Sabah.

Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, UMNO menerusi Penasihat Undang-undang parti, Hafarizam Wan & Aisha Mubarak telah menghantar surat tuntutan mengandungi lima perkara terhadap Tian Chua iaitu dalam masa tujuh hari bermula hari ini, beliau antaranya perlu menarik balik kenyataan itu dan membuat satu permohonan maaf tidak bersyarat dalam bentuk bertulis.

Menurutnya, langkah itu diambil kerana segala tuduhan yang dibuat adalah tidak berasas dan amat serius dengan niat jahat untuk memburukkan dan merosakkan reputasi dan imej UMNO.

"Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan saya untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak yang telah mengaitkan UMNO terhadap insiden di Lahad Datu, Sabah.

"Melalui Penasihat Undang-undang UMNO, tindakan telah diambil terhadap Chua Tian Chang yang juga Ahli Parlimen Batu berkaitan kenyataannya yang seterusnya diterbitkan dalam KeadilanDaily.com pada 1 Mac lalu.

"Ini kerana segala tuduhan yang dibuat adalah tidak berasas dan amat serius dengan niat jahat untuk memburukkan dan merosakkan reputasi dan imej UMNO," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tian Chua melalui lidah rasmi PKR itu mengaitkan insiden berdarah di Lahad Datu, Sabah sebagai satu konspirasi UMNO untuk menakut-nakutkan rakyat.

Kenyataan pemimpin pembangkang itu membawa kepada bantahan keras rakyat negara ini yang meminta beliau menarik semula kenyataan tersebut sambil memohon maaf kepada pasukan keselamatan negara.
Jelas Tengku Adnan, UMNO juga menuntut Tian Chua berhenti daripada membuat kenyataan lanjut berunsur fitnah berkaitan isu berkenaan atau sebarang kenyataan yang serupa terhadap UMNO.

Beliau menjelaskan, Naib Presiden PKR itu juga perlu menerbitkan penarikan balik kenyataan berunsur fitnah dan permohonan maaf tersebut serta menyediakan satu akujanji bertulis yang beliau tidak akan mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah tersebut atau kenyataan yang serupa.

Jelas beliau, Ahli Parlimen Batu itu juga perlu membayar ganti rugi untuk kerosakan reputasi yang teruk dan ganti rugi terhadap kos dan perbelanjaan yang ditanggung oleh UMNO berhubung perkara berkenaan.

"UMNO tidak memandang ringan terhadap perbuatan fitnah dan sekiranya sebarang maklum balas tidak diterima berhubung tuntutan terbabit, maka bermakna Tian Chua tidak menafikannya dan juga berniat untuk meneruskan penerbitan berunsur fitnah.

"Oleh itu, UMNO akan meneruskan prosiding mahkamah terhadap Chua Tian Chang tanpa sebarang rujukan kepada beliau termasuk untuk memfailkan injunksi bagi menghalang penerbitan lanjut berkaitan isu ini," ujarnya.

3 comments:

  1. BAGUS BAGUS BAGUS !
    Action speaks better then words.
    SYABAS FOR THE SWIFT ACTION..HIDUP UMNO.

    ReplyDelete
  2. Tian Chua, you are a BASTARD in the first degree!

    ReplyDelete
  3. saman sampai muflis jenis mulut babi tak tau membezakan antara hitam dan putih janji bangkang,kutuk,hina dll seangkatan dengannya

    ReplyDelete