Wednesday, October 26, 2011

LAPORAN AUDIT : KHALID IBRAHIM GAGAL LAGI.

KUALA LUMPUR: Kerajaan negeri Selangor yang dipimpin pakatan pembangkang gagal mengurus tadbir kewangan pembangunan berjumlah RM1.2 juta bagi menaik taraf lima produk pelancongan, sebaliknya peruntukan terbabit digunakan bagi membiayai penubuhan Tabung Warisan Anak-Anak Selangor (TAWAS).


  Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan hasil semakan pihaknya mendapati kerajaan Selangor yang dipimpin Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak membelanjakan peruntukan sudah diluluskan Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) bagi tahun 2008 dan 2009.



  Lima produk pelancongan yang perlu di naik taraf adalah di bawah tanggungjawab Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS), Majlis Perbandaran Selayang (MPS), Jabatan Perhutanan Negeri Selangor dan Tourism Selangor.



  “Pada pendapat audit, pengurusan kewangan pembangunan pelancongan tidak memuaskan kerana terdapat peruntukan yang tidak dibelanja atau dibelanjakan untuk tujuan lain. Bagi menjamin industri pelancongan terus berkembang dengan amalan seperti ini harus dielakkan.



  “Peruntukan sejumlah RM70,000 yang diluluskan bagi mempromosi dan menaik taraf produk pelancongan tidak dibelanjakan sehingga tarikh penutupan akaun tahun 2010. Bagaimanapun perbendaharaan Selangor menggunakan peruntukan tersebut bagi membiayai penubuhan TAWAS,” katanya.



  Peruntukan RM1.2 juta itu sepatutnya digunakan bagi membina kemudahan asas di kawasan pelancongan seperti Hutan Lipur Kancing, kawasan rekreasi Sungai Congkak, medan sate Kajang, Rumah Rehat , Rumah Rehat Sri Berkat, Kolam Air Panas Selayang dan rumah pam di Bukit Fraser dan Taman Warisan.



  Sementara itu, dalam mempromosikan destinasi pelancongan kerajaan Selangor juga turut dikesan menyalahgunakan papan iklan bergambar pelancongan apabila menggunakannya bagi tujuan lain atas arahan pihak pentadbiran.



  Sebanyak RM22,000 diperuntukkan kepada Tourism Selangor untuk memasang tiga unit papan iklan bertemakan pelancongan di daerah Hulu Selangor, semakan audit mendapati satu papan iklan berkaitan pelancongan dipasang di Jalan Rasathurai, Kuala Kubu Bharu, manakala dua lagi tidak berkaitan dengan pelancongan.



  “Papan iklan yang dipasang di mini Stadium, Kuala Kubu Bharu dan laluan Pekan Rasa ke Kuala Kubu Bharu bukan berkaitan dengan pelancongan sebaliknya mempromosi TAWAS dan kempen air percuma.



  “Tourism Selangor menjelaskan bahawa ia adalah hak milik MDHS, pemaparan papan iklan bergambar selain daripada papan iklan bergambar asal iaitu destinasi pelancongan adalah atas arahan Pejabat Menteri Besar Selangor.

No comments:

Post a Comment