Wednesday, February 23, 2011

PROGRAM KPTM DI PEKAN,


KPTM PRIHATIN, PUPUK NILAI MURNI PELAJAR

PEKAN,18 FEBRUARI 2011- Satu Program KPTM Prihatin telah dianjurkan oleh Kolej Poly-Tech MARA Kampus Cawangan Kuantan dengan kerjasama Pemuda UMNO Bahagian Pekan.     

Seramai kira-kira 90 orang pelajar dan kakitangan terlibat serta dibantu oleh penduduk kampong memulakan aktiviti gotong-royong seawal jam 7.30 pagi dan berakhir hingga lewat petang. 

Program yang dijalankan selama 2 hari ini merupakan program berbentuk kemasyarakatan yang dijalankan dengan kerjasama pelbagai lapisan masyarakat yang akan memberi manfaat kepada semua pihak sebagai salah satu tanggungjawab sosial yang ditekankan oleh KPTM.

Majlis perasmian telah disempurnakan oleh YB. Tuan Ibrahim bin Awang Ismail, ADUN Peramu Jaya yang turut sudi menyampaikan sumbangan hamper berupa keperluan dapur kepada penduduk kampong. 

Hadir sama ialah YBhg. Dato’ Sohaimi Shahadan, Pengerusi Kolej Poly-Tech MARA, Encik Abdul Halim Sahardin, Ahli LembagaPengarah KPTM, Puan Nurul khamar Shariff, Pengarah KPTM Kuantan, Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pekan, Pengarah MARA Negeri Pahang, Pengarah IKM Tasya serta beberapa pemimpin masyarakat. Disamping itu beberapa artis tempatan turut didatangkan khas bagi sama-sama menjayakan program ini.
Dalam majlis sama, Ybhg Dato’ Sohaimi Shahadan turut menyampaikan sumbangan daripada KPTM sebanyak RM 2000.00 kepada Badan Kebajikan SK Pekan Jaya. 

Selain merasmikan majlis, YB ADUN dan Ybhg Pengerusi turut menyerahkan bantuan dari rumah ke rumah penduduk kampong .Mereka yang menerima bantuan terdiri daripada golongan yang kurang berkemampuan dan uzur. 

Beliau kemudiannya turut menyertai para pelajar dan kakitangan KPTM meneruskan kerja-kerja menaiktaraf Surau Al-Ikhsan, di kawasan perumahan Dato’ Shahbandar seperti mengecat, menggantikan atap yang rosak, membaiki kolah air serta membersihkan kawasan persekitaran. 

Sebagai simbolik, 3 batang pokok  kelapa telah ditanam olehYB ADUN, YBhg  Pengerusi serta Pengarah KPTMKC Kuantan di perkarangan surau.

Rata-rata penduduk berpuashati malah menyifatkan aktiviti yang dianjurkan ini sebagai satu usaha murni KPTM merapatkan hubungan diantara penduduk kampong, golongan pemimpin serta para pelajar.

Tidak cukup dengan itu, mereka amat gembira apabila didatangi oleh para pelajar program Kejururawatan dari Kampus Cawangan Kota Bharu yang memberikan pemeriksaan kesihatan percuma dari rumah ke rumah.

­­
“Tanggungjawab yang besar perlu dimainkan oleh para pelajar KPTM dalam memperluaskan skop  pengajian mereka bukan sahaja dalam bidang akademik malah kepelbagaian ‘soft skill’ bagi menempatkan mereka setara malah lebih baik dalam persaingan di arena pekerjaan akan datang. 

Melalui program-program seperti CSR ini,para pelajar didedahkan serta diberi peluang mendekatkan diri dengan pelbagai lapisan masyarakat. Di sinilah nilai-nilai dan budaya yang baik ditonjolkan seperti menghormati orang tua, amalan bergotong-royong, pemuafakatan,menghargai masa dan sebagainya.

Ini sedikit sebanyak akan membantu para pelajar meningkatkan nilai kendiri dan akan sentiasa dijadikan amalan dalam kehidupan mereka kelak”, kata Sohaimi.

CikNorsafadiahaslidaMd Ali, 33 tahun, melahirkan rasa terharu di atas kunjungan ramai pihak serta memberikannya kata-kata perangsang selain menghulurkan bantuan untuk terus tabah melalui hari-hari mendatang. 

Beliau diantara penerima sumbangan yang sejak berusia 12 tahun mengalami kecacatan anggota kaki akibat kebakaran.Kini, beliau hanya mampu duduk di kerusi roda dan tinggal bersama ibubapanya yang uzur.

KPTM dalam usaha melonjakkan pencapaian para pelajarnya, kini sedang giat memperkemas sistem pengurusan di setiap kampus bagi memberikan perkhidmatan yang terbaik buat pelajar sekaligus menyiapkan mereka dengan kemahiran-kemahiran tambahan bagi menambah kualiti diri. Program seperti yang dianjurkan ini sudah pasti meninggalkan kesan positif serta mampu melatih mereka menjadi insan yang lengkap,  rohani dan jasmani.

No comments:

Post a Comment