Wednesday, July 11, 2012

GERAKAN PERIHATIN RAKYAT SELANGOR (GPRS) HANTAR MEMORANDUM BANTAHAN.




Berang dengan sistem pengurusan negeri oleh Menteri Besar Selangor, Khalid Gagap, hampir 1,500 rakyat hari ini bertindak menghantar memorandum tuntutan kepada pemimpin tertinggi negeri itu.

Apa yang dilihat, semakin hari semakin terdedah tembelang kerajaan pakatan pembangkang di Selangor hingga menyebabkan rakyat semakin sesak nafas dan tidak tahan lagi.

Justeru, kesemua rakyat yang berhimpun pagi tadi merasakan mereka perlu bertindak menyuarakan bantahan dan rasa tidak puas hati.

Demonstrasi demi demonstrasi diadakan sebagai bukti penolakan terhadap kepimpinan Abdul Khalid yang tidak lebih sebagai ‘saudagar janji’ sahaja dan lebih mengutamakan kroni.

Antara rasa tidak puas hati mereka, termasuk dakwaan salah tadbir urus melibatkan Universiti Industri Selangor (Unisel), Yayasan Selangor dan kemelut padang Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di Kelana Jaya.

Demonstrasi ini turut mendapat sokongan daripada beberapa NGO lain yang turut menyertainya. Antaranya, adalah Persatuan Bekas Veteran Tentera Malaysia, Waris Malaya, Belia 4B, Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) dan juga beberapa kumpulan pendesak India yang mendakwa masyarakat itu terus dipinggirkan mendapati mereka berang kerana mendakwa Abdul Khalid mengetepikan nasib kaum tersebut.

Sambil melaungkan “Khalid Bodoh” mereka mengegarkan pagar SUK dan melemparkan air botol minuman ke dalam kawasan SUK. Turut hadir pada demonstrasi ini adalah ADUN Kuang, Abdul Shukor Idrus dan ADUN Kuala Kubu Baharu, Wong Kun Mun.

Kumpulan itu bersurai apabila pada jam 11.36 pagi, ketuanya dibenarkan masuk bagi menyerahkan memorandum bantahan tersebut kepada wakil pejabat Menteri Besar.

Antara intipati memorandum yang diserahkan oleh Ketua Seketariat Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS), Zubir Zainuddin serta wakil NGO itu, Mohd Zainal Kamis adalah berkaitan tindakan kerajaan Selangor yang secara terang telah mempolitikkan Universiti Industri Selangor (UNISEL).

Menurut Zubir, tindakan mempolitikkan institusi pengajian tinggi itu adalah dosa paling besar Abdul Khalid kerana disebabkan kerakusan pemimpin Pakatan Rakyat itu telah menyebabkan universiti yang ditubuhkan pada 1999 untuk melahirkan modal insan di kalangan generasi muda di negeri ini bakal menjadi gajah putih.

“Rakyat Selangor menjadi rimas dan semakin hilang kepercayaan dengan kepimpinan sekarang, selepas empat tahun mentadbir, kerajaan pakatan pembangkang ini bukan sahaja gagal melaksanakan janji-janji dalam manifesto pilihan raya, malah terlalu lemah daripada aspek pentadbiran sehingga menjuruskan negeri ini ke arah kemunduran.

“Tidak mustahil negeri yang disayangi ini akan hancur sekiranya tidak diselamatkan. Inilah ‘kehebatan’ yang dimiliki oleh pemimpin pakatan pembangkang ini yang hanya mampu merosakkan Selangor,” katanya.

Selain itu, GPRS turut membuat tuntutan berkaitan penyelewengan yang berlaku dalam pentadbiran Yayasan Selangor.

“Jangan ingan rakyat Selangor bodoh… kita tahu bahawa Laporan Audit setakat November 2012 menunjukkan institusi itu rugi sebanyak RM7.41 juta.

1 comment:

  1. rakyat selangor pandai sangat ke? kalau pandai kenapa undi pembangkang dulu...sekarang tanggunglah sendiri kekekekeke

    ReplyDelete