Friday, March 11, 2011

SKIM INSENTIF PERUMAHAN : HADIAH KERAJAAN KEPADA RAKYAT.

 Assalamualaikum wb dan Salam 1Malaysia.

1. Salam pembaca budiman. Semoga senantiasa berada di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. 

2. Pada 8hb mac yang lepas, Perdana Menteri telah melaksanakan janji kerajaan  dalam pembentangan Bajet 2011. Janji Perdana Menteri untuk memberikan peluang kepada golongan muda di Malaysia memiliki rumah mampu milik.

3. Antara kumpulan yang mendapat faedah secara langsung kesan daripada Skim Rumah Pertama ini adalah golongan muda yang berpendapatan RM3000 ke bawah.

4. Diperjelaskan lagi, Skim Rumah Pertamaku ini mensasarkan jenis-jenis rumah yang berada dalam lingkungan RM220 ribu. Melalui skim ini, deposit 10% yang sepatutnya dibayar oleh pembeli telah ditanggung oleh Cagamas Sdn Bhd yang bertindak sebagai penjamin kepada setiap pemohon yang layak.

5.Dalam keputusan yang menguntungkan rakyat juga, Perdana Menteri telah mengumumkan pembinaan 300 buah rumah di bawah Projek Bantuan Perumahan Bandar, 79 ribu unit di bawah Program Perumahan Rakyat dan 8 ribu unit di bawah Projek Bantuan Sewa Rumah.

5. Saya memandang usaha ini sebagai inisiatif terbaik dan tepat mengenai sasaran. Di kala kebanyakan masyarakat umum lebih banyak menyewa rumah disebabkan keterbatasan ,skim ini telah memberikan peluang kepada seluruh golongan masyarakat untuk merasai nikmat mempunyai aset sendiri.

6.Untuk mengetahui dengan lebih lanjut akan Skim ini, pembaca budiman boleh melayari laman web ini. www.srp.com.my

No comments:

Post a Comment